Sådan beskytter du dine malerier mod fugt

- Hvordan undgår du fugtskader på dit maleri


Kunstværker er ikke kun udtryk for kreativitet; de er også sarte objekter, der kræver omhyggelig vedligeholdelse for at forblive i optimal stand. Blandt de største udfordringer for konservering af akrylmalerier er fugt. Disse faktorer kan medføre alvorlige skader over tid, hvis de ikke kontrolleres. Denne artikel forklarer, hvordan fugt og luftfugtighed påvirker kunstværker og giver praktiske råd til, hvordan man beskytter dem. 

Fugt kan skade dine malerier - Sådan kan du undgå det - 2 malerier i et rum med alvorlige fugtskader
 

Akrylmalerier: fordele og udfordringer

Akrylmaling er kendt for sin fleksibilitet og fugtresistens sammenlignet med olie- eller temperamaling. Når malingen er tør, danner den en holdbar plastfilm, der er mindre tilbøjelig til at krakelere. Men akryl er stadig sårbart over for fugt og luftfugtighed.

  • Høj luftfugtighed (>60%) kan få akrylmaling til at absorbere fugt, hvilket gør overfladen klæbrig og mere modtagelig for ophobning af støv og skidt. Længerevarende eksponering kan føre til vækst af skimmel eller mug, især hvis maleriet opbevares i dårlig ventilation.
  • Lav luftfugtighed (<40%) kan gøre akrylmaling mere stiv og sprød. Dette kan føre til mikrosprækker, især hvis lærredet er spændt på en blindramme, der også trækker sig sammen.
  • Fluktuerende luftfugtighed er særligt skadelig, da konstante ændringer kan få malingslaget til at udvide og trække sig sammen, hvilket svækker det over tid.

 

Blindrammer: træets følsomhed over for fugt

Blindrammer, som lærredet er spændt på, er ofte lavet af træ, som er stærkt påvirket af fugt og luftfugtighed. Træ er et organisk materiale, der absorberer og afgiver fugt afhængigt af omgivelserne. Denne egenskab gør træ både levende og sårbart.

  • Ved høj luftfugtighed udvider træ sig, hvilket kan få blindrammen til at deformere eller vride sig. Dette medfører, at lærredet mister sin spænding og hænger løst, hvilket kan skade maleriet.
  • Ved lav luftfugtighed kan træet skrumpe og blive sprødt, hvilket fører til revner og risiko for, at blindrammen ikke længere støtter lærredet korrekt.


Svæverammer: kombinationen af skønhed og beskyttelse

En svæveramme har både en æstetisk og beskyttende funktion.

En svæveramme fremhæver maleriet uden at dominere det, hvilket gør det til et populært valg for moderne og minimalistiske udtryk. Den skaber en visuel afstand mellem maleriet og rammen, og mellem maleriet og omgivelserne, som giver ikke kun en moderne æstetik, men også har visse praktiske fordele for beskyttelsen af maleriet.

Her er en forklaring på, hvordan en svæveramme beskytter et maleri:

  • En svæveramme skaber afstand mellem maleriets kanter og omgivelserne, hvilket reducerer risikoen for skader som stød, slag og ridser.
  • En svæveramme bidrager til at beskytte maleriet mod fugtskader ved at forbedre luftcirkulationen og skabe afstand til væggen, hvilket reducerer risikoen for fugtophobning og skimmel.
  • En svæveramme holder maleriet fritsvævende, hvilket forhindrer direkte kontakt med fugtige overflader (f.eks. fugtig ydervæg, fugt i væggen som skyldes vandskade i loftet eller overetagen) og støtter blindrammen, så lærredet forbliver stramt og stabilt og forhindrer  vridning eller deformering af maleriet.
  • Maleriet ser “svævende” ud inde i rammen, hvilket betyder, at ingen del af maleriets overflade eller kanter er i direkte kontakt med rammen. Dette er især vigtigt for større malerier, hvor blindrammen ellers kan blive svag over tid.

 

Svæverammer er dog heller ikke immune over for fugtproblemer da de også er lavet af træ som reagerer på fugt, på samme måde som blindrammer, dog i en langt mindre grad takket være deres konstruktion.

Man anbefaler dog stadig at skabe et lille mellemrum mellem svæverammen og væggen ved hjælp af filtpuder el.lign. Udover at sikre cirkulationen af luft vil filtpuder beskytte væggens overflade mod ridser og pletter fra rammen, f.eks. ved rengøring eller flytning. 

→ Tip: Alle Lone Reedtz' malerier kan leveres monteret i danskproducerede svæveramme i træ af den højeste kvalitet. 

 

Sådan undgår du problemer med fugt

For at beskytte dit akrylmaleri er det vigtigt at skabe et stabilt miljø og bruge forebyggende metoder.

1. Kontrol af luftfugtighed

  • Optimal luftfugtighed: Hold luftfugtigheden stabil mellem 40-60%. Dette interval er ideelt for både akrylmaling, lærred og træ.
  • Brug et hygrometer til at overvåge luftfugtigheden i det rum, hvor kunstværkerne opbevares. Hvis luftfugtigheden afviger, kan du:
    • Anvende en luftbefugter i tørre omgivelser for at forhindre udtørring.
    • Bruge en affugter i fugtige omgivelser for at reducere risikoen for skimmel og deformation.

 

    2. Skab et stabilt indeklima

    • Hold temperaturen mellem 18-22°C for at undgå, at materialer bliver for varme eller kolde. Ekstreme temperaturer kan forværre virkningerne af fugt.
    • Undgå hurtige temperaturskift, som kan stresse materialerne og føre til mikroskader.

     

    3. Placering og opbevaring

    • Placer malerier i rum med god ventilation, men undgå træk eller direkte luftstrømme fra ventilationsanlæg eller vinduer.
    • Undgå placering i fugtige områder som kældre, badeværelser eller nær udvendige vægge, der kan blive kolde og fugtige.
    • Opbevar kunstværker væk fra direkte sollys, som kan skabe kondens og misfarve malerierne.

      4. Skadeforebyggende ophængning

       Korrekt ophængning er afgørende for at forebygge skader på dit maleri.

      • Hold afstand: Sørg for, at der er afstand mellem maleriet og væggen ved at bruge filt- eller gummipuder på blindrammens eller svæverammens bagside. Dette forbedrer luftcirkulationen og reducerer fugtophobning, samt undgår ridser og pletter på væggen.
      • Brug solide ophæng, der holder maleriet stabilt og væk fra væggen.
      • Hold luftfugtigheden mellem 40-60% og undgå placering nær radiatorer, klimaanlæg eller direkte sollys.

      Når et maleri hænger fra en krog eller wire er det helt normalt, at det hælder lidt udad. Værkets lidt lavere tyngdepunkt og det lille træk, som ophængningens vinkel skaber, kan få toppen til at vippe lidt væk fra væggen.

      Dette sikrer naturlig luftcirkulation mellem maleriet og væggen, hvilket reducerer risikoen for fugtskader. 

      → Tip: Lone Reedtz' anvender danskproducerede blindrammer i høj kvalitets træ som er specielt designet til at forbedre luftcirkulationen mellem maleriet og væggen.  

       

      Visuelt og æstetisk giver det en fordel, at maleriet hælder lidt mod beskueren. Når et maleri hælder lidt mod beskueren, forbedres synligheden af detaljer og reduceres refleksion fra lys. Det skaber en følelse af dybde og intimitet, hvor værket “rækker ud” og engagerer beskueren. Hældningen er særlig fordelagtig for højt placerede malerier, da det gør dem lettere at betragte uden anstrengelse.

      Brede malerier med en lodret stiver midt på blindrammen bør hænges op på 2 kroge, en i hver side af stiveren. Dette sikrer solid og stabil ophængning af maleriet og undgår, at det vipper unødigt meget fra væggen.

       

      Ønsker du, at dit maleri hænger mere flat på væggen, så kan du:

      • Bruge afstandsstykker: Påsæt små filt- eller gummipuder på blindrammens eller svæverammens nederste hjørner. Dette giver maleriet en mere jævn afstand fra væggen.
      • Monter flere støttepunkter: Ophæng maleriet med to kroge eller skruer i stedet for én, så det hænger tættere mod væggen.
      • Brug fladere kroge: En krog, der sidder tættere på væggen, kan mindske vippet.
      • Brug specielt designede ophængningsbeslag til solidt 4-punkts ophænging af dit maleri. Med disse beslag hænger maleriet helt flat på væggen uden at forhindre luftscirkulation. Beslagene kræver et specielt stykke værktøj til at fjerne maleriet fra væggen, hvilket også virker tyverihæmmende. Kontakt Lone Reedtz for at høre nærmere.


      Lidt tilt er normalt og påvirker sjældent maleriets udseende eller stabilitet. Med de rette justeringer kan det dog næsten elimineres. 

       

      5. Lak som beskyttelse

      Lak beskytter et maleri ved at danne en gennemsigtig barriere over akrylmalingen, der forlænger værkets holdbarhed. Den beskytter mod støv, snavs og luftbårne partikler, samtidig med at den forhindrer ridser og småskader på overfladen.

      Mange lakker indeholder UV-filtre, der beskytter farverne mod blegning forårsaget af sollys og kunstigt lys.

      Lak fungerer også som en fugtbarriere, der reducerer risikoen for fugtskader som skimmel eller afskalning.

      Desuden kan lak forbedre maleriets udseende ved at fremhæve farver og give en ønsket finish (mat, satin eller blank). Lak sikrer, at maleriet bevarer sin kvalitet i mange år.

      → Tip: Alle Lone Reedtz' malerier er beskyttet med UV-resistent, halvblankt (satin) laklag som beskytter mod fugt og UV-skader, og bevarer den naturlige balance mellem farveintensitet og genskin. 

       

      6. Transport og langtidsopbevaring

      • Brug klimakontrollerede transportkasser, hvis malerier skal flyttes over længere afstande.
      • Ved langtidsopbevaring skal kunstværker opbevares i et stabilt miljø med korrekt luftfugtighed og temperatur.

       

      Skulle det værste ske...

      Har du et maleri som er ramt af fugtskader, så kan Lone Reedtz hjælpe med at give værket en ny svæveramme, en ny blindramme, og at sikre skadeforbyggende ophængning.

       

      Pas godt på dine værker

      Fugt og luftfugtighed er blandt de største trusler mod akrylmalerier. Selv små udsving i omgivelserne kan med tiden føre til betydelig skade, som kan være dyr og kompleks at reparere. Ved at forstå de grundlæggende mekanismer bag, hvordan fugt påvirker kunstværker, og ved at tage proaktive skridt til at kontrollere miljøet, samt ved at inspicere dine malerier regelmæssigt for tegn på deformering eller revner, kan du beskytte dine værker og sikre, at de forbliver i fremragende stand i mange år.